Retail is dood, lang leve retail!

18 Feb

De winkelstraten worden steeds leger. De ene na de andere winkel valt om. Komt dat alleen door de crisis of is er meer aan de hand? En als er zo weinig winkels overblijven, waar moeten we dan heen voor een gezellig dagje winkelen?

Faillissement2Juwelier Siebel, Halfords, Free Record Shop, House of Shoes, witgoedwinkel De Harense Smid, Apple reseller iCentre, Schoenenreus, modemerk Mexx, boekhandelketen Polare, modeketen Thom Broekman en nog meer bekende en minder bekende winkels en winkelketens zijn recent failliet gegaan. Vaak maken ze gelukkig een doorstart en blijft in ieder geval een deel van de banen behouden. Met V&D, Hema en Blokker gaat het slecht met als gevolg loonoffers en ontslagen. De vraag is of ze gaan overleven. Allemaal voorbeelden van hoe slecht het gesteld is met de Nederlandse retail.

Maar komt dat nou door de crisis of door de concurrentie van webwinkels? Mijn theorie is dat de crisis ervoor heeft gezorgd dat je als winkel met een goed product tegen een scherpe prijs moet komen en liefst met een bijzondere klantbeleving. Halfords was al jaren de weg kwijt, Mexx verkocht kleding die niemand wou, Thom Broekman hield te lang vast aan het bestaande concept van premium kleding (tegen een premium prijs) terwijl iedereen minder te besteden heeft. Kortom: gebrek aan klantfocus, flexibiliteit en durf. Koppel dat aan de opkomst van succesvolle webwinkels als Zalando en prijsvergelijkers als Kieskeurig en Beslist. Voeg daar aan toe dat vastgoedverhuurders vasthouden aan de hoge huurprijzen van vóór de crisis, wederom een gebrek aan flexibiliteit dus. Klanten komen ook steeds vaker naar een winkel voor advies en om te proeven, bekijken, betasten en kopen het product vervolgens online. Dan is de strijd voor veel traditionele winkels snel gestreden.

Door omstandigheden geslotenOk, dus het wordt leger in de winkelstraten. Winkels sluiten en er komt niets voor terug. Toch hoeft dit niet het einde te betekenen van de gezellige winkelstraat. Maar de gehele keten zal wel moeten transformeren en flexibeler worden. Volgens mij leunt een succesvolle strategie op drie pijlers.

1. Omarm online ::: Sommige winkels doen het al: een slimme combinatie maken van een online en traditionele shop. Dit werkt het beste als het product dat je verkoopt, in zekere mate uniek is. Tevens moet de prijs online en offline gelijk zijn. De webshop moet ook goed verzorgd zijn: niet alleen qua vormgeving maar vooral qua gebruiksgemak. Veel webshops zijn nog steeds een simpele opsomming van producten waarin niet kan worden gefilterd zodat het bijzonder moeilijk is om bij het juiste product uit te komen. Kies dus als winkel niet voor een webshop omdat de concurrentie dat ook doet of omdat het modern is, maar omdat je een visie hebt op hoe je offline en online kan combineren tot een resultaat dat groter is dan de som der delen. 1 + 1 = 3 dus.

2. Kijkshop, maar dan echt ::: Sommige dingen wil je eerst in het echt hebben gezien en aangeraakt voordat je het in een webshop koopt. Bij andere dingen wil je graag advies voordat je het koopt. Fabrikanten en distributeurs van merken kunnen met toonzalen datgene bieden dat webshops niet kunnen, namelijk de ervaring van het ouderwetse shoppen. En door niets te verkopen in die toonzalen, worden ze geen concurrent van hun eigen retailers. De klant kan daarna zelf kiezen of het produkt wordt aangeschaft bij een offline of een online winkel. Voorbeelden hiervan zijn Inspiratiehuis 20|20 en het Leolux Design Center.

3. Flexibilisering van de keten ::: Zoals gezegd, zijn de huurprijzen van winkels hoog en niet flexibel. De prijs ligt vast voor het aantal vierkante meters dat wordt gehuurd. Bij daling van de omzet stijgt het aandeel van de huur. Dit is deels te wijten aan de manier waarop vastgoed wordt gefinancierd maar er zal toch iets moeten bewegen want het huidige model is niet meer houdbaar. Door de prijs per vierkante meter te koppelen aan de omzet van de winkel kan een deel van de vaste lasten meebewegen tijdens een mindere periode. Dit vereist wel transparantie van de winkel richting de verhuurder. En de verhuurder zal eisen dat maatregelen worden genomen wanneer de omzet inzakt. De winkelier zal dus ook flexibeler moeten worden. De verhuurder wordt een soort mede-aandeelhouder.

Innovatie ::: Ook in het concept van winkelen kan nog wel het één en ander worden geïnnoveerd. Sinds de introductie van het slow shopping concept lijkt er weinig aan innovatie te zijn gedaan. Ordina heeft daarop een visie met het initiatief Store Of The Future, waarvan Ordina founding partner is samen met een aantal retailers en andere partners. Een indrukwekkend en spannend initiatief! Zie hier voor wat dat precies inhoudt!

Er is dus nog volop hoop voor de retailsector. Maar dan moet er wel het nodige veranderen. Wat vindt u? Geef uw mening hieronder, laat een opmerking achter!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: