De sociale gevolgen van Het Nieuwe Werken (1)

11 Jan

Het Nieuwe Werken is geen sinecure. De sociale consequenties zijn te vergelijken met het begin van de industriële revolutie, indien iedereen die hiertoe in staat is eraan deelneemt. Hoe zou die nieuwe samenleving eruit zien? Deel 1 in een serie over een kijkje in het Nederland van 2021.

Eerder blogde ik al over hoe Het Nieuwe Werken kan worden gestimuleerd. Dat is belangrijk, omdat de voordelen voor onze samenleving enorm zijn. Maar als iedere kenniswerker volgens het principe “any time, anywhere” zou gaan werken, zou dat ook leiden tot een wezenlijk andere samenleving. Tijdens de industriële revolutie werd werk geconcentreerd in fabrieken en kantoren. Het Nieuwe Werken doet precies het tegenovergestelde, en is daarmee eigenlijk een omgekeerde industriële revolutie.

MOBILITEIT ::: De ochtend- en avondspits behoren tot het verleden. Alleen fysieke arbeid (fabricage, onderhoud) en winkels vereisen aanwezigheid. Alle overige beroepen kunnen vanaf elke plek worden uitgeoefend. De wegen zijn, op vrachtverkeer na, bijna leeg. Mensen rijden alleen nog voor winkelen, sociale gelegenheden of klantbezoeken. Daar tegenover staat dat iedereen nu vrij is om op elk moment van de dag de auto te pakken. Daardoor wordt de drukte gespreid over de dag en is er niet langer sprake van een ochtend- of avondspits.

Dit betekent dat er een enorm overschot is aan asfalt. De kosten van onderhoud hiervoor zijn zeer hoog, zeker in relatie tot het gebruik. Immers, al die extra rijbanen die in het eerste decennium van de 21e eeuw zijn aangelegd zijn niet meer nodig om files te verminderen. Want files, die zijn er al jaren niet meer, tenzij er een groot ongeluk gebeurt. Maar door het weinige verkeer komt ook dat nog maar zelden voor. Elke winter vriezen de wegen weer kapot en het herstel daarvan brengt hoge kosten met zich mee. Meer rijbanen betekent meer kapot asfalt.

Er gaan stemmen op om de wegen te versmallen om onderhoudskosten te sparen en meer ruimte voor groen te bieden. Na jaren van koersdalingen zitten de aandelen van wegenbouwers hierdoor weer in de lift.

Autofabrikanten zijn, door uitblijvende verkopen, overgeschakeld naar een systeem van timesharing: een klant kan op elk moment de smartphone pakken om een auto te bestellen zodat naar de plaats van bestemming kan worden gereden. Het product auto is daarmee omgevormd tot een mobiliteitsdienst (MaaS: Mobility as a Service). Zodra een klant een auto nodig heeft, staat die binnen 15 minuten voor de deur. Bij aankomst wordt de auto weer ingenomen. Deze haal- en brengservice wordt uitgevoerd door chauffeurs in dienst van de fabriek.

Maar sinds de regering eindelijk de benodigde investeringen heeft gedaan in het uitbreiden van de spoorcapaciteit zijn de winsten voor autofabrikanten gedecimeerd. Hierdoor kwamen veel autofabrieksarbeiders op straat te staan, wat een grote druk op de sociale voorzieningen legde. Gelukkig kunnen steeds meer voormalige autofabriekswerkers aan de slag als chauffeur voor een mobiliteitsdienst, als trein- of trambestuurder/conducteur, in de ouderenzorg (de vergrijzing is inmiddels immers een feit) of als medewerker van een telecombedrijf.

VRIJE TIJD ::: Doordat werknemers hun tijd zelf in kunnen delen, is er steeds meer behoefte aan recreatiemogelijkheden. Immers nu kan overdag, doordeweeks, eindelijk een uitstapje gemaakt worden in plaats van tijdens het drukke weekend. De €570 miljoen bezuinigingen die het kabinet in 2011 had doorgevoerd in natuur en recreatie zijn teruggedraaid en er is enorm geïnvesteerd in natuurgebieden en groenvoorzieningen in en om steden. Hierdoor is ook het toerisme gestegen omdat Nederland voor buitenlanders aantrekkelijker is geworden als vakantiebestemming. En dat was goed nieuws voor de werkgelegenheid in de toeristenindustrie.

Wat vindt u? Geef hieronder uw mening, laat een opmerking achter!

In het volgende deel onder andere energie, investeringen en innovatie.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: